2013. március 16., szombat

Mit kíván egy márka kommunikációja?

A 12 pont a magyar (politikai) reklám/kommunikáció történetének legnagyobb hatású szövege, melyhez hasonlót mindmáig nem sikerült senkinek összetákolnia. Bátor, lényegre törő és őszinte; maszatolás nélkül fogalmazza meg üzenetét úgy a hatalomnak, mint az országnak. Irinyi József kommunikációs tanácsadók, médiaszakértők, reklámszakemberek és egyéb okostojások nélkül írta meg a magyar polgári demokrácia "márkakiáltványát", ami egy időre szépen kijelölte Magyarország fejlődésének/átalakulásának irányát.

Sok marketinges összetehetné a kezét, ha ilyen kompakt és korrekt manifesztummal bírna a márkája, de miként azt Sullivan is megállapítja: az ilyen "fogalmazványok általában tenderek alkalmával, illetve egy-egy márka újragenerálozása során szoktak megíródni." Viszont ezek hiányában szokott menni az igazi kínlódás: mikor az ügyfélnek fogalma sincs róla, hogy pontosan mit is képvisel a márkája, milyen értékek és elvek mentén mozog. Esetleg nagyon is tisztában van vele, de nagy ívben tesz rá, mert megvan a saját elképzelése, és neki senki ne mondja meg, miről szól az "ő brandje".  

A márkamanifesztum – feltéve, hogy tiszteletben tartják – képes rengeteg időt és energiát megspórolni mind az ügyfél, mind az ügynökség számára. Vargabetűk, helyben toporgások, fölösleges körök nélkül juttathatnak el egy-egy kommunikációs megoldáshoz. Mert újra Sullivant idézve: "[a márkamanifesztum] képes tökéletesen kijelölni az északot a márka iránytűjén, és hasznos segítséget nyújt különféle kreatív döntések meghozatalánál."

A 12 pont mellé jöjjön egy másik remek példája a márkamanifesztumnak, melyben megcsillan egy világkép, egy értékrend – egy márka kvintesszenciája:





(Tanulság: legyen egyértelmű, hogy egy márka mit képvisel. És akkor eljön a béke, a szabadság és az egyetértés.)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...