Viszont, ha már.
A cél érdekében csupán két dologra kell odafigyelnünk:
1. Olyan reklámmal rukkoljunk elő, ami eladja a terméket. Pontosabban: közelebb viszi a fogyasztóhoz, és elhiteti vele, hogy ezért a termékért érdemes megnyitnia a pénztárcáját. (Még pontosabban: a reklám ezen törekvés szellemében születik.)
2. Mindezt tegyük úgy, hogy közben nem inzultálunk vele senki emberfiát. (Sem vizuálisan, sem verbálisan, sem gondolatilag, sem sehogy. Csak semmi Whipple urazás!) Sőt. Éppenhogy "megajándékozzuk" őt valamivel. A felismerés, az esztétikum, az eredetiség, az érdekesség stb. élményével. (Bár gyanítom, nem létezik az "érdekesség élménye"...)
Bizony, bármilyen fájó ezt hallani, de így van.
Nemcsak az eladás a lényeg.
Steve Hayden azért zseniális copywriter, mert ennek tökéletesen tudatában van. Sullivan idéz is tőle három mondatot, amit én nem röstellek tovább idézni:
"Ha jól fizetett copywriter akarsz lenni, az ügyfél megelégedésére írj. Ha díjakat bezsebelő copywriter, a saját megelégedésedre. Ha viszont zseniális copywriter akarsz lenni, járj olvasóid kedvében."
Nézzük, Hayden hogyan is járt az ő olvasó-/nézőközönsége kedvében (miközben eladta a hirdetendő terméket).
1981-ben például így, ezzel az egyszerű, okos, szofisztikált spottal, álomszép szlogennel a végén:
És persze a legnagyobb dobás, a reklámtörténeti mérföldkő, az 1984. (Amibe kicsit Lee Clow meg Ridley Scott is beleszólt.) Kezeket fel, aki még nem látta? Na, azért.
Meg egy posztmodern, iróniától duzzadó mű. A szövegét is érdemes ám elolvasni.
Na, hát valahogy így kell írni. Akár reklámtörténelmet is.
(ST idén már a One Show Hall of Fame-jének is a tagja. Azért az egy illusztris társaság.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése