Nem véletlen, hogy a Psycho olyan átgondolt és hatásos marketingkampányt kapott, amit látva ma egy producer megnyalná minden ujját, és párás tekintettel csak annyit motyogna: "beszarás" – és azzal a lendülettel be is szarna.
Hogy a Psycho esetében ez konkrétan mit jelentett? A kommunikációban Hitch ragadta magához a hatalmat, minden vele és általa történt; ő pedig nem csinált mást, mint a legősibb emberi tulajdonságra, a kíváncsiságra épített. Ezért a film kampánya másról sem szólt, mint a titkolózásról.
"Aki késik, azt bezavarom a zuhanyfülkébe."
Két főszereplőjének, Janet Leigh-nek és Anthony Perkinsnek megtiltotta, hogy nyilatkozzanak; az újságíróknak, filmkritikusoknak nem tartott sajtóvetítést (amivel persze rendesen betolta nekik a kúpot, és duzzogva hájpolták a filmet); a Psycho vetítését pedig előre meghirdetett, fix időpontokhoz kötötte, és megtiltotta, hogy bárkit is beengedjenek a nézőtérre a film kezdete után (ennek megfelelően az utcán hosszú sorokban kígyóztak az emberek, humán reklámhordozóként hirdetve, hogy odabent valami készül...)
A tömeg várja a sorát.
És hogy mindezt mivel indokolta?
"Azért csináljuk, hogy Önök jobban tudják élvezni a filmet. Csak az Önök szórakoztatása lebeg a szemünk előtt", harsogta Hitchcock hangja a mozikban felszerelt hangszórókból. És nem felejtette elsütni az imádnivalóan idétlen brit poénjait sem:
Kartonból Hitchcock, kartontáblával.
NEM ENGEDJÜK, hogy becsapja önmagát! Önnek az elejétől a végéig kell látnia a Psycho-t ahhoz, hogy igazán élvezhesse. Ezért senkit nem engedünk be a nézőtérre, miután kezdetét veszi egy adott vetítés. Hangsúlyozzuk: nem engedünk be senki emberfiát – és komolyan gondoljuk, hogy senkit – de még a mozi igazgatójának a testvérét, az Amerikai Egyesült Államok elnökét, vagy magát az angol királynőt sem (áldassék a neve)!
Hitchcock kussolásra inti a nézőt.
Sőt. Azokban a nézőkben, akik már látták a filmet, az "egy klubhoz tartozás" érzetét ébresztette fel a kampány. És most tessék megkapaszkodni: a filmet követően Hitchcock (ugyancsak hangszóróból, felvételről) cinkos összekacsintással kérte meg a nézőket, hogy ne árulják el a Psycho végét! Ugyancsak a film misztikumát erősítették, és a közös titkolózásra hívták fel a figyelmet az egyszerű sajtóhirdetések is, olyan mondatokkal, hogy azt mondja: "Ha már látta a Psychót, kérem, ne árulja el barátainak a film megdöbbentő titkait."
Ebben persze az a szép, hogy a nap végén senki nem tudta megmondani, a kampány mit és mennyit tett hozzá a sikerhez (ez persze mindmáig így van, minden reklámkampány esetében) – az mindenesetre tény: a Psycho szerény 800.000 dollárból készült és izmos 40 milliót hozott a forgalmazó konyhájára.
Hát, tudja a fene. Talán kampány sem kellett volna hozzá, mert simán csak a világ legjobb filmje.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése